
Jaki jest stosunek islamu do zdrowia?
Życie i zdrowie stanowią nierozerwalną całość, dlatego islam jako całościowy system życia wiele miejsca i uwagi poświęca ogólnie pojętemu zdrowiu. Islam jest religią, która dba o psycho-fizyczną równowagę człowieka, którą może osiągnąć tylko i wyłącznie poprzez stosowanie się do nakazów i zakazów Boga.
Wielki muzułmański uczony Ibnu Qajjim w swej książce Medycyna Proroka przedstawił stosunek islamu do zdrowia i medycyny, między innymi lecznicze działanie wielu ziół, owoców i warzyw, zabiegi higieniczne, profilaktykę oraz dietę.
Posłannictwo wszystkich proroków bożych miało i ma na celu ochronę pięciu podstawowych potrzeb człowieka: religii, godności, życia, majątku i rozumu. Wszelkie zakazy i nakazy w islamie dbają o to, aby potrzeby duchowe, psychiczne, fizyczne i umysłowe człowieka były maksymalnie spełnione i ochronione.
Jaki jest stosunek islamu do choroby?
Islam dba o ludzkie zdrowie na dwa sposoby:
- zapobieganie (profilaktyka),
- leczenie.
Metodami zapobiegającymi choroby są wszelkie nakazy jak post, modlitwa, rytualne obmycie ciała, jałmużna, małżeństwo, kwarantanna, a także zakazy takie jak: zakaz stosowania alkoholu, narkotyków i palenia tytoniu; cudzołóstwa, hazardu, spożywania wieprzowiny, padliny, krwi.
Natomiast czyny zalecane to dieta, odpoczynek, aktywność fizyczna.
„On jest Tym, który uczynił dla was noc, abyście podczas niej odpoczywali, i dzień, abyście jasno widzieli. Zaprawdę, w tym są znaki dla ludzi, którzy słuchają!” (Sura Jonasz, 10:67)
Metodami leczniczymi są:
- Medycyna konwencjonalna (leczenie szpitalne, farmakologia). Prorok (saał) mówi:
„Allah nie zesłał żadnej choroby, jak tylko z lekarstwem, a więc leczcie się.” (Buchari)
- Medycyna niekonwencjonalna, inaczej naturalna (m.in. zioła, apiterapia, psychoterapia, homeopatia). Prorok (saał) mówił: „Gorączka pochodzi z ognia piekielnego, a więc leczcie ją wodą”(Ibnu Madża). Natomiast w Koranie czytamy: „Jedzcie ze wszystkich owoców i chodźcie pokornie drogami swego Pana!
Z wnętrzności ich wychodzi napój różnego koloru, w którym ludzie znajdują uzdrowienie. Zaprawdę, w tym jest znak dla ludzi, którzy się zastanawiają!” (Sura Pszczoły, 16:69)
„My zsyłamy poprzez Koran to, co jest uzdrowieniem i miłosierdziem dla wiernych; a niesprawiedliwym powiększa on tylko stratę.” (Sura Podróż nocna, 17:82)
Jaki jest stosunek islamu do śmierci?
Zmarłego myjemy, zawijamy w płótno, odprawiamy modlitwę pogrzebową oraz chowamy na muzułmańskim cmentarzu. Wszystkie działanie wobec zmarłego muszą być zgodne z zasadami religii.
Jaki jest stosunek islamu do opieki medycznej?
Zgodnie z zasadami islamu podczas świadczenia opieki medycznej, wymagana jest separacja płciowa (np. opieka ginekologiczna itp.). W sytuacjach trudnych, kiedy nie ma innej możliwości, separacja nie jest wymagana.
Jaki jest stosunek islamu do aborcji?
- Aborcja jest zakazana na każdym etapie ciąży, chyba że istnieje do tego słuszny powód [1] medyczny, poparty prawem muzułmańskim, szaria.
- Jeżeli ciąża jest na pierwszym etapie, czyli czterdzieści dni od zapłodnienia, a aborcja ciąży jest uzasadniona przez prawolub ma na celu uniknięcie szkody, wtedy jest dozwolona. Aborcja dokonana w obawie przed trudnościami związanymi z wychowaniem dzieci, utrzymaniem ich, zapewnieniem im edukacji, obawami o ich przyszłość lub gdy rodzice uważają, że mają już wystarczająco dużo dzieci – nie jest dozwolona.
- Po tym, jak zarodek przekształcił się w alaqah lub w mudghah [2], aborcja dozwolona jest tylko wtedy, gdy godna zaufania komisja lekarska stwierdzi, że pozostawienie ciąży zagraża zdrowiu matki. Gdy istnieje obawa, że donoszenie ciąży może zagrażać życiu matki i nic już nie można zrobić, wtedy aborcja również jest dozwolona.
- W trzecim etapie ciąży, po upłynięciu czterech miesięcy od zapłodnienia, aborcja dozwolona jest tylko wtedy, gdy godni zaufania lekarze specjaliści dojdą do wniosku, że pozostawienie płodu w łonie matki doprowadzi do jej śmierci. Jest to dozwolone, tylko w przypadku, gdy wszystkie inne metody utrzymania płodu przy życiu zawiodą. Wykonanie aborcji w takich przypadkach jest dozwolone, aby zapobiec większemu złu oraz zachować ważniejszą korzyść. [3]
[1] Powodem takim jest na przykład poważna obawa o zdrowie matki.
[2] Jest to trzeci etap ciąży, który następuje po 80 dniach od zapłodnienia. Słowo mudghah znaczy „kawałek ciała”.
[3] W obu tych przypadkach, pozbawienie płodu życia jest dozwolone jedynie, gdy wykorzystane zostaną wszystkie inne możliwości utrzymania płodu przy życiu. Jest to także zgodne ze słowami Szejcha Ibn Usajmina, przytoczonych powyżej w punkcie 2. Jeżeli możliwe jest cesarskie cięcie, umożliwiające uratowanie dziecka, aborcja, wynikiem której jest pozbawienie płodu życia, jest zabroniona.
Źródło: https://www.planetaislam.com/kobiety/aborcja.html#_ednref5
Jaki jest stosunek islamu do eutanazji?
Eutanazja jest całkowicie zabroniona w islamie.
Jaki jest stosunek islamu do sztucznego zapłodnienia?
Islam dopuszcza sztuczne zapłodnienie, tylko i wyłącznie, gdy nasienie pochodzi od męża i zostało pobrane za jego życia.
Jaki jest stosunek islamu do kremacji?
Kremacja jest zabroniona. Ciało należy umyć, zawinąć w całun i pochować w ziemi. Zgodnie ze słowami Koranu, Allah przekazał ludzkości jak ma wyglądać kolejno pochówek, opisując zabójstwo, którego dokonał syn Adama na swoim bracie. Ten dokonał pochowania brata, obserwując kruka, grzebiącego zabitego ptaka: „Wówczas Bóg posłał kruka, który podrapał ziemię, aby mu pokazać, jak ukryć zwłoki brata. Powiedział on: O biada mi! Czyż ja nie mogę być podobnym do tego kruka i ukryć zwłok mego brata?” I wtedy znalazł się wśród tych, którzy wyrażają skruchę.” (Sura Stół zastawiony, 5:31).
Jaki jest stosunek islamu do sekcji zwłok i transplantacji?
Muzułmańscy uczeni wydali fatłę zezwalającą na przeprowadzenie sekcji zwłok lub przeszczepienie narządów, za zgodą krewnych zmarłego, w celu uratowania żywej osoby w następujących sytuacjach:
- rozcięcie brzucha ciężarnej kobiety w celu uratowania życia nienarodzonego dziecka,
- przeszczep złamanych kości, jeżeli nie ma innych metod leczenia oraz wymagana jest zgoda leczonego pacjenta,
- pobranie narządów od zmarłego oraz przeszczepienie ich żywej osobie w celu ratowania życia, wymagana jest zgoda leczonego pacjenta.